Jak zbudować zaangażowaną, aktywną społeczność. Jak otrzymywać zaangażowanie od osób, które są zainteresowane tym co chcesz im przekazać. Podczas gdy wiele osób każdego dnia używa Instagrama to wiele z nich ma trudność ze zbudowaniem aktywnej społeczności. W tym wpisie podzielę się z Tobą 9 strategiami na to, żeby zwiększyć zaangażowanie na Instagramie.
Post jest dość obszerny, ale nic się nie martw – przygotowałam dla Ciebie kompaktową Check Listę do pobrania dzięki której Twoje posty na Instagramie będą angażować jak nigdy dotąd. Zacznijmy jednak od początku.
Zaangażowanie, aktywność czy po angielsku engagement to po prostu interakcja. W przypadku Instagrama – chodzi o interakcję innych użytkowników Instagrama z Twoimi treściami: polubienia, komentarze, oznaczenie innych w komentarzu pod postem, wiadomości itd.
Pomyśl o tym, jak Ty używasz Instagrama. Jeśli widzisz na Instagramie piękne zdjęcie różowej kanapy (bo kto by nie chciał mieć różowej kanapy) i ją polubisz, to angażujesz się. Jeśli pozostawisz komentarz pod wartościowym opisem doświadczonej osoby – też się angażujesz. Jeśli dodasz czyjś post do galerii lub udostępnisz w swojej Relacji to się angażujesz.
Brzmi to prosto, ale brak zaangażowania pod naszym postem może nas przyprawić o ból głowy i frustrację. Bo przecież każdy chce, żeby to, czym podzieliliśmy się na Instagramie, spotkało się z pozytywnym odzewem, z interakcją, z zaangażowaniem. W przeciwnym razie czujesz się jakbyś głośno i wyraźnie mówił do grupy osób i nie otrzymywał żadnej odpowiedzi. Auć, to może zaboleć.
No właśnie. Wszyscy mówią zaangażowanie to, zaangażowanie tamto, musisz się angażować, bo to jest takie ważne. Ale dlaczego jest to takie ważne?Zaangażowanie ma znaczenie dla algorytmu Instagrama, który bazuje na aktywności użytkownika. Zaangażowanie to znak dla algorytmu, że tworzysz ciekawe, wartościowe treści. Algorytm Instagrama, który zmierzy u Ciebie duże zaangażowania pozwoli, żeby Twoje treści dotarły do większej ilości obserwujących Cię osób. Oraz do osób poza tymi, które Cię obserwują. Bo prawda jest taka, że Twoje treści bez własnego zaangażowania – dotarłyby tylko do niewielkiego procenta Twoich obserwatorów.
Algorytm Instagrama to nie wszystko. Jeśli ktoś angażuje się w Twoje treści – daje Ci znać o tym, że to co piszesz ma dla niego wartość, sens.
Obserwuję, że jednym z powodów na to, że zaangażowanie nie występuje to poruszanie tematów, które nie dotyczą Twojej społeczności. Oznacza to na ogół brak dogłębnej znajomości profilu obserwatora, odbiorcy Twoich treści. Wyobraź sobie, że obserwują Cię same kobiety, a Ty opowiadasz o piłce nożnej. Sama rozumiesz, że zaangażowanie nie będzie wtedy duże.
Zaangażowanie mierzone jest wskaźnikiem zaangażowania (ang. engagement rate), wyrażonym w procentach, wyliczonym na podstawie sumy polubień i komentarzy pod Twoimi postami podzielonej przez ilość obserwujących Cię osób. Jeśli więc masz konto, które obserwuje 150 osób, a pod postem masz 12 polubień i 4 komentarze – wówczas wskaźnik zaangażowania wynosi: 10,7%.
Wskaźnik zaangażowania = (polubienia + komentarzy)/obserwatorzy x 100 czyli:
10,7% = [(12+4)/150] x 100
Kiedy masz niewielką ilość obserwatorów i jesteś początkującym kontem, to Twoje zaangażowanie może być dość wysokie i dotrzesz swoimi treściami do sporej ilości tych obserwatorów. Natomiast starsze mają o wiele mniejszy wskaźnik zaangażowania i procent angażujących się użytkowników jest mniejszy.
To dobra wiadomość dla właścicieli małych kont – korzystajcie z wysokiego zaangażowania, ono pozwoli Wam szybko urosnąć!
Po obliczeniu wskaźnika zaangażowania możesz zacząć analizować i rozumieć, co właściwie oznacza liczba i czy jest ona dobra czy zła. Poniżej przedstawiono wskaźniki zaangażowania na kontach influencerów:
Jeśli chcesz wiedzieć jaki jest Twój wskaźnik zaangażowania Twojego konta to polecam sprawdzić to w kalkulatorze zaangażowania: Phlanx.com .
Jak już rozumiesz co to jest zaangażowanie to wiesz też, że dla Ciebie powinna być priorytetem aktywności na Instagramie. Teraz przejdę do omówienia sposobów, które pomogą Ci zwiększyć zaangażowanie na Instagramie. Dzięki temu Twoje konto zacznie przynosić realne korzyści, dzięki którym Instagram przyczyni się do rozwoju Twojego biznesu.
Zacznij od usunięcia spośród obserwujących Cię kont mass followersów, czyli kont, które nazywam potocznie kontami-duchami. Są to konta, które same są nieaktywne, mają niewielką ilość obserwatorów, natomiast same obserwują po kilka tysięcy osób. Jeśli masz duże konto i nie sposób sprawdzić każdą osobę, która Cię obserwuje z osobna, żeby stwierdzić czy masz do czynienia z mass followersem skorzystaj z aplikacji IQ Hashtag, która w płatnej wersji oferuje m.in. możliwość identyfikowania masowych obserwujących.
Content is king. Ludzie obserwują Twoje konto na Instagramie, bo służysz swojemu obserwatorowi, potencjalnemu klientowi i tworzysz treści, które odpowiadają na jego potrzeby. Znajomość profilu obserwatora jest tutaj kluczowa.
Wartościowa treść to może być to bardziej „górnolotna” wartość, taka jak inspiracja, przesłanie, edukacja. Coś co pozytywnie wpłynie na innych. Nie może zabraknąć także humoru, kreatywności i dobrej zabawy.
Właściwie dobrane tematy spotkają się z pozytywnym odzewem Twoich obserwatorów. Nie wiesz, które są to tematy? Sprawdź statystyki z ostatniego miesiąca (statystyki możesz monitorować tylko jak masz konto firmowe). Analizując zaangażowanie pod postami – będziesz mógł dowiedzieć się, które tematy najbardziej interesują Twoją publikę. Powtarzaj te tematy regularnie.
Czytaj także Jak Analiza Statystyk na Instagramie Pomoże Ci Rozwijać Twoją Markę
Instagram to nie tylko piękne fotki. Te są oczywiście ważne, ponieważ reprezentują jakość naszych treści, to je widzą inni jako pierwsze. Jednak kiedy na Instagramie budujemy markę online, społeczność czy po prostu dobrze prosperujący biznes, to po pierwsze – musimy określić cel naszych treści. Gdy wiesz dlaczego publikujesz treści i do kogo je kierujesz to o wiele łatwiej będzie Ci przygotować dobry opis do zdjęcia.
Zanim coś napiszesz myśl jak strateg tworzenia treści: analizuj co działo w przeszłości, lub co chcesz przetestować, planuj to, co opublikujesz, kiedy i w jakim celu. Czego nie polecam robić to działa pod wpływem impulsu – wrzucając coś na Insta. Takie działania zazwyczaj nie przynoszą pożądanego efektu.
Opublikowałaś kiedyś swoje zdjęcie z opisem, w którym otwierasz się chociaż trochę na Twoich obserwatorów? W którym można poczuć jaką jesteś osobą i jaki masz charakter?
Ludzie o wiele łatwiej budują relacje, gdy widzą prawdziwą osobę. Wyobraź sobie, że chcesz na przykład znaleźć kogoś, kto pomógłby Ci schudnąć (albo przytyć). Zaglądasz na profil tej osoby na Instagramie – a tam tylko zdjęcia produktów, przepisów, zniżki i inne promocje na usługi. O wiele łatwiej będzie Ci zdecydować czy ten dietetyk jest dla Ciebie czy też nie, jeśli będziesz widzieć, kto oferuje Ci te usługi.
Pewnie powiesz, że wcale nie masz ochoty pokazywać prywaty na Instagramie, upubliczniać swoje życiem czy mówić z kim śpisz. To jest ostatnia rzecz, do której Cię namawiam. Określ kilka tematów, które Cię charakteryzują i mów o nich regularnie. Na przykład: że masz psa, że lubisz malować, że uwielbiasz owocowe koktajle… cokolwiek, co Cię wyróżnia (jeśli nie wiesz co to jest, to zapytaj przyjaciela/przyjaciółki).
Moje zapominanie telefonu, mąż który mówi łamanym polskim i rozkminki na temat bycia matką pracującą – to tematy, które wyróżniają mnie od innych.
Wyobraź sobie, że stoisz przed półką z książkami. Widzisz setki tytułów. Którą książkę wybierzesz? Tę, która ma atrakcyjny tytuł i okładkę. Daje Ci obietnicę czegoś co Cię interesuje, rozwiązuje problem lub zapowiada dobrą zabawę.⠀
Twoja grafika na Instagramie, Twoje wideo muszą działać jak magnez, przyciągać klienta. Zdjęcia są fajne, sprawdzają się w wielu branżach. Dodasz do zdjęcia tekst – uzyskasz efekt okładki książki. ⠀
Nie pozwól swojemu klientowi przejść obojętnie obok Twojej treści. Twoja treść na Instagramie (post, Instastory, IGTV) powinna sprzedawać to co jest w środku na poziomie okładki.
Do opracowania grafik korzystam z gotowych szablonów grafik do siatki i Instastory od Ani i Karli z SHABLON i jestem z nich bardzo zadowolona. Więcej informacji na temat Instapaczek znajdziesz tutaj.
Dobrze dobrane hashtagi mogą zwiększyć zaangażowanie. Wybierając hashtagi do swojego posta możesz wybrać do 30 słów kluczowych, które określają to co robisz i oferujesz, gdzie to robisz. Dobierając hashtagi myśl tak jak Twój potencjalny klient myślałby szukając Ciebie. Źle dobrane hashtagi, które nie mają nic wspólnego z Twoim postem sprawią, że zaangażowanie pod postem będzie małe.
Chcesz, żeby Twoja społeczność angażowała się w Twoje treści – poproś ją o to! W Twoich treściach nie powinno zabraknąć wezwania do działania. Nawet jeśli masz jeszcze stosunkowo małą społeczność na Instagramie. Dlaczego?
Dzięki dobrze wybranym hashtagom Twój profil codziennie mogą odwiedzić dziesiątki osób, które Instagram używają jako miejsce orientacji w procesie zakupu. Ludzie korzystają z platformy do odkrywania trendów, badania produktów przed zakupem i decydują, czy dokonać zakupu. Dlatego wezwanie do działania (call to action) koniecznie powinno znaleźć się w każdym Twoim poście.
Są różne sposoby na wezwanie do działania – te o mniejszym poziomie zaangażowania Twojej publiczności i te o większym poziomie zaangażowania.
Może być to wezwanie do działania, które nie wymaga od Twojego obserwatora większych zobowiązań np.: poproś o polubienie posta, pozostawienie komentarza zawierającego opinie lub też o oznaczenie znajomego, którego dany post mógłby zainteresować.
Natomiast miksuj te niezobowiązujące wezwanie do działania z takim, które wymagają pozostawienia e-maila, wypełnienia formularza kontaktowego czy rejestracji np. na event. Pamiętaj – Instagram nie jest Twój, obserwatorzy dzisiaj są, jutro ich nie ma. Warto więc skupić się na przekierowaniu użytkownika na Twoją stronę i zaoferować im ciekawe treści w zamian za subskrypcję na newsletter.
Bardzo dużo uwagi poświęcam temu kiedy publikacji moich treści. Posty na ogół przygotowuję kilka dni wcześniej, jeśli dotyczą spraw bieżących to najpóźniej dzień wcześniej. Dzięki temu mogę je opublikować o godzinie, kiedy zaangażowanie na moim koncie jest największe. Skąd to można wiedzieć – tutaj odpowiedzią jest połączenie znajomości grupy dolecowej i testowanie.
Zastanów się kiedy Twoi obserwatorzy są na Instagramie. Testuj różne pory publikacji posta. Jednak jeśli dopiero zaczynasz to publikuj w dni tygodnia między godziną 8:00 a 9:00 rano. Wieczorem natomiast między godziną 19:00 a 20:00.
Większe zaangażowanie pod postem nie oznacza to tylko czekania na odzew innych. Po publikacji posta zarezerwuj sobie czas, żeby odpowiedzieć na komentarze pod Twoim postem. Ważne jest, żebyś miał/miała ten czas zaraz po publikacji, bo im więcej komentarzy w około godzinę po publikacji – tym większy zasięg będzie miał Twój post. Tak, znowu mówię o algorytmie. ;-)
Dodatkowo polecam angażować się z Twoim obserwatorami. Ludzie poświęcają czas, żeby angażować się w Twoje treści, to dlaczego nie miałbyś angażować się w ich treści? Gwarantuję Ci, że komentarz pozostawiony u kogoś na profilu zostanie szczerze doceniony i być może odwzajemniony.
Na sam koniec kąsek – jeśli znasz swoją grupę docelową to wiesz też jakich hashtagów używa. Obserwuj te hashtagi i regularnie angażuj się w treści publikowane z tym hashtagiem. Pozostaw ciekawy komentarz otwierający możliwość nawiązania relacji, która może zaowocować współpracą lub nowym zleceniem. Unikaj jednak nic nieznaczących komentarzy typu „mega” lub „fajna fotka”. Te tylko irytują właścicieli kont na Instagramie.
Dajcie znać w komentarzach, czy używacie Instagrama w biznesie, pochwalcie się tym co robicie no i dajcie znać jak to u Was jest z tym zaangażowaniem!
XXX
Gosia
Nie zapomnij odebrać swojego prezentu – Checklisty